המקום קורסים וסדנאות אודותינו פעילות לקבוצות בלוגים גלריה אירועים היה שותף לפרטים והרשמה
ראשי >> בלוגים >> על דעת המקום >> איפה נמצאים גן העדן וגיהינום?!- לפרשת בחוקותי

7.5.18
על דעת המקום
איפה נמצאים גן העדן וגיהינום?!- לפרשת בחוקותי

סיפרה לנו פעם בחורה ששמעה מפי 'מחזירים בתשובה' למיניהם, הבטחות ואיומים בשם התורה היהודית (אבל בסגנון מאוד מוסלמי...) שמאוד לא שכנעו אותה. הרי, טענה היא באוזניי, מי יכול להבטיח לי שזה באמת קיים ? אולי אגיע שם למעלה , יעמוד מולי שדון קטן יוציא ת'לשון ויגיד לי "אין כלום, סתם עבדו עלייך ". הרי אף אחד עוד לא ממש חזר כדי לספר "מה באמת קורה שם".
סיפרה לנו פעם בחורה ששמעה מפי 'מחזירים בתשובה' למיניהם, הבטחות ואיומים בשם התורה היהודית (אבל בסגנון מאוד מוסלמי...) שמאוד לא שכנעו אותה.
הרי, טענה היא באוזניי, מי יכול להבטיח לי שזה באמת קיים ? אולי אגיע שם למעלה , יעמוד מולי שדון קטן יוציא ת'לשון ויגיד לי "אין כלום, סתם עבדו עלייך ". הרי אף אחד עוד לא ממש חזר כדי לספר "מה באמת קורה שם".
יותר מכך- המשיכה לשאול, ואם כל זה נכון, אז מה ? זה אחרי המוות, יש לכם משהו טוב להבטיח בחיים ? משהו שמספיק משכנע על מנת שארצה לעמול בשבילו ולהשקיע למענו ?
נדמה כי התשובה לשאלתה הנכונה כל כך, נמצאת בפרשתנו.
פרשת בחוקותי- כפרשה חותמת ומכינה את העתיד הקרוב והנשגב- הינה בעלת עוצמה עזה, ומכאן עיסוקה המרכזי בברכה ובקללה. אותן סדרת הבטחות אלוהיות לטוב ולשפע אין סופי, לשלום ולהצלחה, אם ינהג העם הישראלי כולו בדרך הישר והטוב. ולעומתן סדרה מאיימת ביותר של קללות קיומיות- כקשיים כלכליים, מלחמות ועוד- במידה ולא כך ינהגו.
דומני כי המייחד את פרשתנו מפרשיות זרות העוסקות בשכר וענש בדתות השונות, מצוי בפרוזאיות היום יומית, ובפשטות שבה.
בניגוד למצופה אין בה הבטחות לחיי נצח, לחיי הנשמה שלאחר המוות.. כל כולה הן הבטחות לטוב ולרע- כאן עלי אדמות. על פניו מאכזב מעט. הייתי מצפה מהתורה לקצת יותר יצירתיות בעניין. אי אלו הבטחות נצחיות, כמה תיאורים עסיסיים של גן העדן והנאותיו, כמה תיאורים מצמררים של הגהנום וזוועותיו.... קצת פלפל...
שאלה זו נשאלה עוד הרבה לפנינו, על ידי רבי יהודה הלוי בספר "הכוזרי". שם טוען מלך כוזר כנגד החכם היהודי: מדוע ההבטחות והשכר אצלכם כ"כ דלים וחומריים, תלמדו מהנוצרים או מהבטחות המוסלמים לשהידים, זה שכר משכנע, גן עדן –יין, נשים יפות, אוכל ומוזיקה. והעונש כמובן בהתאם, משכנע ומפחיד באותה מידה.
הדבר המרתק הוא, ששאלותיה של הבחורה עימה פתחנו, הן בדיוק התשובות אותן ענה ריה"ל לשאלת מלך כוזר. ובניסוח מעט ציני, אומר החכם- חוכמה גדולה להבטיח הרים וגבעות 'שם', בוא נראה אותם מעזים להבטיח כאן, ולהעמיד את דתם במבחן החיים. יותר מכך הוא מוסיף- "לא ראיתי שהנוצרים/מוסלמים כל כך 'מתים למות'. הרי ככל האדם הם נאחזים בחיים בציפורניים. אך אם כאן כל כך רע, ו'שם' כל כך טוב, למה 'אנשי הרוח' שלהם אינם מבקשים 'קיצור פז"מ'- להגיע לשם ב 'שידור ישיר' ומהיר.
נדמה שזהו חידושה הגדול ביותר של פרשתנו. הטענה המרכזית העומדת ביסוד הפרשה היא שמטרת חיי האדם היא ... 'לחיות' ולחיות טוב ונכון ומואר. החיים במלואם ובטהרתם היא המטרה למענה נבראנו. הטוב האלוקי המוחלט מבקש להשפיע רק אור וטוב, ועל כן ניתנו לאדם החיים ומלואם, ועימם ובצידם הכלים וההכוונה כיצד מומלץ לחיותם.
ממילא בעומק החיים טמונה האמונה והידיעה כי החטא מכיל בעצמו את העונש, והטוב והחסד מכילים בקרבם את כל האור שבעולם.
זו הסיבה שפרשת בחוקותי עוסקת כולה בהבטחות וייעודים קיומיים, דווקא מתוך הידיעה הקריטית כי גן עדן וגיהינום נמצאים קודם כל ובעיקר כאן על פני כדור הארץ, ואנו הבוחרים אם להיות ולחיות כאן או כאן.
זאת, לא מפני התנ"ך אינו מאמין חלילה בהישארות ונצחיות הנפש, שהרי רעיון זה נזכר במפורש במגילת 'קהלת', אלא משום שזה אינו העיקר. העיקר הוא החיים וטהרתם.
אם אנשים חפצי חיים אנחנו, פרשת בחוקותי תזכיר לנו תמיד את חשיבות החיים, ומעל הכל את הידיעה כי הם ראויים ויכולים להיות גן עדן, אך גם לא מעט גיהינום. הבחירה בידינו אם לבחור ברע המביא רע, או בטוב שיביא לנו רק עוד ועוד טוב.



כתוב תגובה

תגובות:







למידע נוסף או לשאלות לצוות 'המקום'
שם מלא

דואל

טלפון

נושא


המקום- מרכז תרבות ורוח, רח' ברנר 5 ת"א, 073-2668888, makom@makom.org.il


שיווק באינטרנט: מליס